تبلیغات
فرهنگی هنری - کلاس روش تحقیق جلسه چهارم
دوشنبه 22 اردیبهشت 1393

کلاس روش تحقیق جلسه چهارم

   نوشته شده توسط: محمد زاده صفری    

 

دکتر ضابطی‌جهرمی: هنر فیلم مستند ترکیبی از اراده و اتفاق است

 

عصر روز شنبه 20 اردیبهشت، چهارمین جلسه از کارگاه های «درس گفتارهای روش تحقیق در سینمای مستند» با حضور دکتر احمد ضابطی جهرمی و هنرجویان ثبت نام شده، در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

متن :

بنا بر گزارش پایگاه خبری- تحلیلی سینما تجربی، ضابطی‏جهرمی در ابتدای این نشست به معرفی کتاب شکل شناسی و گونه شناسی فیلم مستند پرداخت و گفت: بخشی از این کتاب به مبحث محتوا و پژوهش در فیلم مستند اختصاص دارد که شاخه ای از این بخش، به همین کارگاه مربوط می شود.

وی افزود: هنر بداهه سازی فیلم مستند یک طبیعت خاصی است که اغلب با آن برخورد و تجربه کردید. برای مثال در مسیری در حال حرکت هستید که ناگهان اتفاقی رخ می دهد و کارگردان بدون مطالعه، پژوهش و دید قبلی صحنه را روایت می کند که منظور از بداهه سازی همین امر است.

جهرمی تصریح کرد: به عقیده من فیلم مستند ترکیب دو حالت اراده و اتفاق است. اراده بر اساس انتخاب، آگاهی و بخش مربوط به پژوهش که قبل کلید خوردن دوربین قرار می گیرد و اتفاق نیز مانند حادثه ای در مقابل دوربین شما رخ می دهد. هنر مستند فقط مخصوص فیلم نیست بلکه اشکالی از مستند در سایر هنرها از جمله موسیقی که بخش بداهه نوازی موسیقی مستند است، نقاشی، شعر و حتی در تئاتر هم مستند بر مبنای بداهه وجود دارد.

وی افزود: به طور کلی از میان انواع فیلم هایی که در سینما ساخته می شود، از فیلم مستند انتظار پژوهش بیشتر دارند اما سایر اشکال فیلمسازی از جمله انیمیشن که انیماتور در بخش حرکت شناسی بر روی یافتن حرکات کوچک و انسانها متمرکز می شود نیز در حال پژوهش است. سینمای داستانی یا به عبارتی روایتی هم زمانی که به بازسازی روی می‏آرورد، نیازمند پژوهش است حتی بخش وسیعی از پژوهش در خصوص آماده سازی فیلمنامه دخالت دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: تمام اشکال فیلمسازی مخصوصا فیلم مستند به پژوهش نیاز دارند. حال این پرسش مطرح می شود، چرا پژوهش می کنیم و چرا به پژوهش نیاز داریم؟ پاسخ روشن است! به دلیل اینکه مجهولاتی داریم و نیازمندیم که بیشتر بدانیم. این مجهولات به واسطه پژوهش به معلومات تبدیل می گردد. در حقیقت میل به دانستن ما را به سمت پژوهش سوق می دهد. برای اینکار باید ابزار، شیوه و هدفی داشته باشیم . بهترین ابزار که هم خود می تواند موضوع و در عین حال رویکرد باشد ابزارهای سمعی بصری از جمله فیلم و در این میان شکل واقع گرای فیلم مستند است.

 

ضابطی جهرمی تاکید کرد: فیلم مستند همیشه هنر نیست گاهی در مقام هنر، گاهی به عنوان رسانه، گاهی ابزار پژوهش و وسیله تحقیق سینماتوگرافیک است. استفاده از امکانات فیلمسازی برای کسب شناخت در مورد موضوع، پدیده، واقعه ، فرآیند، شخصیت و... می تواند به عنوان فیلمسازی به مثابه یک روش پژوهش مطرح شود. خیلی از فیزیکدانان اگر فیلمبرداری انجام ندهند نمی توانند نظریه خود را اثبات کنند، همچنین بسیاری از تحقیقات آزمایشگاهی متکی بر فیلمبرداری است، یعنی بر اساس روش مطالعه سینماتوگرافیک مضوع و اغلب فیلم مستند پیش می رود.

 

وی همچنین گفت: پژوهش برای فیلم مستند به دو شکل کلی پژوهش محتوایی و پژوهش برای طراحی ساختار بصری و فرم زیبایی شناسی قابل تقسیم می باشد. هدف پژوهش محتوایی کسب آگاهی، اطلاعات و شناخت برای تامین محتوای فیلم است. به همین دلیل ابتدا باید موضوع را بشناسیم و با امکانات، فنون یا اسلوب سبکی و بیانی فیلم با توجه به ماهیت، طبیعت و ویژگی های فیلم مستند تنظیم کنیم. چگونگی تنظیم و توزیع اطلاعات را به عنوان پژوهش بصری یا فنی که یک پژوهش اختصاصی و چند لایه است نام گذاری می شود.


وکیل جرائم پزشکی
دوشنبه 21 دی 1394 11:59 ق.ظ
سلام
مطلب عالی بود ممنون
پاسخ محمد زاده صفری : تشکر
بانوی صالح شهر
جمعه 26 اردیبهشت 1393 12:33 ق.ظ
سلام
مطلب مفیدی بود
سربلند باشید انشاالله!
اردشیر شادمهر
پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393 10:34 ب.ظ
درود
وب خوبی دارید .لطفا مرا با نام وبلاگ آموزشی اردشیر شادمهر لینک کنید من هم شما را لینک کنم.
پاسخ محمد زاده صفری : انجام شد .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.