تبلیغات
فرهنگی هنری - گزارش درس گفتارهای روش تحقیق در سینمای مستند2
دوشنبه 8 اردیبهشت 1393

گزارش درس گفتارهای روش تحقیق در سینمای مستند2

   نوشته شده توسط: محمد زاده صفری    

 

گزارش درس گفتارهای روش تحقیق در سینمای مستند

 

زاهدیان: تحقیق در سینمای مستند تا پایان کار ادامه دارد

 

عصر روز شنبه 6 اردیبهشت دومین جلسه از کارگاه های «درس گفتارهای روش تحقیق در سینمای مستند» با حضور مهرداد زاهدیان و هنرجویان ثبت نام شده، در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

 

متن :

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی سینما تجربیhttp://cinematajrobi.ir، مهرداد زاهدیان در ابتدای این نشست گفت: اصلی که در روش تحقیق مطرح می شود این است که همه ارجاعات اضافه را حذف کنید تا به یک نقطه واحد برسیم. در همین راستا حتی از لفظ سینمای مستند ایران صحبت نمی کنیم، چراکه گستره زمانی و افراد بی شماری را در بر می‏گیرد. به همین دلیل از واژه سینمای مستند استفاده می کنیم تا زودتر به یک نقطه مشترک برسیم.

در ادامه فیلم مستند میدان بی حصار پخش شد و زاهدیان اظهار داشت: موضوع این مستند درباره تاریخچه میدان توپخانه است، اما ایده اصلی نگارش این مستند صرفا از تاریخچه این میدان شکل نگرفته، بلکه مثل فیلم فیل ساخته گاس ون سنت، فیلمی با تقطیع زمانی ایده اصلی ساخت مستند میدان بی حصار را فراهم آورده است.

وی خاطرنشان کرد: در روش تحقیق فیلم مستند با یک مقوله غیر هندسی مواجه هستیم و نمی توانیم فرمول ارائه دهیم. سینمای مستند که آن را با عنوان سینما وریته می شناختیم فراتر رفته و امروزه داکیودرام و داکیوفیکشن را نیز دربرگرفته است. بنابراین آن قدر مرزها ادغام شده که نمی توان تقسیم بندی ارائه کرد.

زاهدیان گفت: مستند خاک حافظه ساخته مسعود امینی تیرانی نیز درباره تاریخ سفالگری در ایران و وسعت جغرافیایی این حوزه مربوط به کلیت فلات ایران است. این فیلم نمونه هایی از سفال های اکثر شهرها را مورد بررسی قرار می دهد اما از ریتم کلی خارج نمی شود، زیرا بر مبنای ایده اولیه پیش می‏رود.

 

وی افزود: این انگیزه اولیه است که بر مبنای یک موضوع چیده می شود و شروع به توسعه دادن آن می کند. این توانایی کارگردان است که میان ابزاری که در جهت ساخت ایده اولیه حرکت می کنند، ارتباط برقرار کند. روح پنهان ایده شما در عناصری نهفته است که کارگردان می تواند رابطه میان آنها را کشف کند. سینما یعنی یافتن ارتباطات پنهان بین پدیده ها و سرانجام این مکاشفه های مستندساز، به دست آوردن فضایی است که تصویری از آن در ذهن مخاطب وجود ندارد.

امروزه برخی فیلمسازان تحقیق فیلم خود را انجام نمی دهند و آن را برعهده محقق می گذارند، درحالیکه تحقیق در سینمای مستند تا پایان کار ادامه پیدا می کند. به دفعات پیش آمده که ساختار مستند به دلیل حکمی که تحقیق صادر کرده تغییر می کند. حوزه ای که برای تحقیق قائل می شویم این است که هیچ زمانی پایان ندارد. بعد از پیدا شدن این اجزا و در کنار هم قرار گرفتن آنها، آرام آرام قصه رخ خود را نشان می دهد. این درست زمانی است که نقطه آغاز و میانه مشخص می شوند.

زاهدیان تاکید کرد: برای ساخت یک فیلم باید به سه پرسش اساسی پاسخ دهید، نخست اینکه چرا این فیلم باید ساخته شود؟ چرا شما باید این فیلم را بسازید؟ چرا الان باید این فیلم ساخته شود؟ پاسخی که به این سه پرسش می دهید، به ایده اولیه فیلم و توانایی توصیف کارگردان از فیلم برمی گردد.

وی افزود: مستند میدان بی حصار مخاطب را با یک شکست زمانی مواجه کرده و با یک وقایع تاریخی به آن نگاه می کند. تجربه ثابت کرده است که این نوع آغاز خوب جواب داده و نتیجه آن علاقه مندی مخاطب به تماشا و دنبال کردن فیلم است.

این مستندساز تصریح کرد: تردید برای انتخاب نقطه آغاز اشتباهی است که کارگردان با آن تیر خلاص را به فیلم خود می زند. هیچ فیلم سینمایی مستند بدون ایده مرکزی تولید نشده است. تحقیق مکتوب در مستند میدان بی حصار کاملا به چشم می خورد، درحالیکه مستند گفت و گو در مه محمدرضا مقدسیان یک فیلم مشاهده گر است و با اینکه دوربین در حال تعقیب سوژه هاست و تمام اتفاقات مقابل دوربین رخ می دهد، اما فیلمساز با ایده اولیه موضوع را دنبال کرده است. در مستند میدان بی حصار ایده تکرار فرم پیدا می کند و از زاویه ای تازه، بدیع و حیرت آور روایت می شود.

وی در پایان این نشست خاطرنشان کرد: ناصر تقوایی با حضور در هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت درباره پایان بندی آثار مستند گفت: شما برای نوشتن رمان باید آغاز داشته اما برای نوشتن فیلمنامه باید پایان داشته باشید. زمانی که فیلمی پایان بندی ندارد کاملا مشخص است که آغاز اشتباهی نیز داشته است! اگر ایده فیلمی درست شکل نگرفته باشد و همچنین منابع ارجاعات به درستی حذف و اضافه نشده باشد، نقطه فرود برای کارگردان پدیدار نمی شود. زمانی که همه چیز مرتب است ناخودآگاه مسیر پایان خودنمایی می کند.

 

 


بانوی صالح شهر
چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393 10:38 ق.ظ
سلام
كاش دانشگاههای ما حداقل در بعضی از رشته ها مثل جامعه شناسی، ساختن فیلم مستند رو به جای پایان نامه دانشجویی می پذیرفتند و در این زمینه با دانشجویان همكاری می كردن! اینطوری كسانی كه ذوق و سلیقه ای در این زمینه دارند انگیزه بهتری برای پیگیری مسائل و مشكلات اجتماعی پیدا می كردند!
از تلاش شما در گزارش این كارگاه آموزشی هم بسیار ممنونم!
سربلند باشید!
سید مرتضی سبزقبا
دوشنبه 8 اردیبهشت 1393 07:01 ب.ظ
سلام آقا محمد.
متشکرم بابت اطلاع رسانی ات. خواندم و بهره بردم.
ان شاء الله همیشه موفق و سلامت باشی.
یا حق.
پاسخ محمد زاده صفری : انشاا... و همچنین شما دوست بزرگوار .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.